
Příběh rehabilitace Níké s.r.o. Léčebná rehabilitace, fyzioterapie a ergoterapie Níké v Kravařích zahájila provoz v roce 1995 a k dnešnímu dni si vytvořila širokou základnu klientů, dostala se do podvědomí široké veřejnosti, laické a odborné, i za hranice spádové oblasti Kravaře.
Paní Komárková, mohla byste nám představit své centrum?
Rehabilitace Níké, s. r. o., poskytuje služby fyzioterapie a ergoterapie již téměř 30 let. Postupně jsme se rozrůstali jak prostorově, tak i co do počtu pracovních pozic. V současné době tvoří náš kolektiv sedm fyzioterapeutů a ergoterapeutů.
Na jaké pacienty a metody se ve fyzioterapii zaměřujete?
Nemáme úzkou specializaci na konkrétní terapeutické metody ani specifické skupiny pacientů. Naším cílem je poskytovat péči širokému spektru pacientů. Jedinou skupinou, které se nevěnujeme, jsou děti ve věku 0–5 let, pro něž nemáme potřebné vybavení ani specializaci. Přijímáme děti od 5–6 let, kdy už jsou schopné spolupracovat s terapeutem.
Je náročné skloubit péči o pacienty a zároveň si hlídat ekonomiku?
Bohužel, v dnešní době je nutné pečlivě sledovat ekonomiku firmy, aby bylo možné adekvátně ohodnotit kvalitní zaměstnance. Skloubit péči o pacienty a řízení celého provozu je proto velmi náročné.
V začátcích jsem se mohla věnovat pacientům na plný úvazek pět dní v týdnu a výpočty výkonů jsem zvládala s papírem, tužkou, kalkulačkou a jedinou konstantou – hodnotou bodu. To mi zabralo jen pár hodin. Po nástupu počítačů se sice výpočty zrychlily, ale zároveň se začala komplikovat pravidla, limity a vzorce, které se prakticky každý rok mění. Chce-li člověk mít přehled, musí tomu věnovat značné množství času – času, který by jinak mohl věnovat pacientům. Naštěstí jsem našla řešení…
Podmínky pro úhradu vykázané péče se neustále mění. Bylo vám od začátku vše srozumitelné a zvládali jste sledovat změny v legislativě až k aktuální úhradové vyhlášce?
Ano, v 90. letech bylo vše mnohem jednodušší a srozumitelnější. Pokud si dobře pamatuji, první omezení v podobě maximální úhrady přišlo během ministrování Dr. Ratha. Tehdy jsem poprvé zažila situaci, kdy mi nebyla proplacena veškerá odvedená práce – ovšem pouze v rámci jednoho měsíce, nikoli celoročního zúčtování. Od té doby se vyhlášky postupně měnily, střídaly se různé limity a výjimky, až přibližně kolem let 2013–2014 začaly přibývat nové pojmy a složitější vzorce. Právě tehdy jsem se v systému začala ztrácet. Krátce poté se po ročním zúčtování začaly objevovat první vratky. Byly malé a nevzbuzovaly ve mně potřebu zásadně jednat. Toto období od roku 2014 do 2020 bych nazvala „sladkým nevědomím“. Probudila jsem se až s vyúčtováním za rok 2020. A to byl tvrdý náraz do betonové zdi.
Kdy jste poprvé slyšela o naší společnosti Info pro lékaře?
Poprvé jsem o vaší společnosti slyšela v roce 2017 na semináři v Brně. Tehdy jsem měla vracet VZP přibližně 60 tisíc korun a naivně jsem si myslela, že mi pan Pechánek s tímto problémem pomůže přímo na místě. Dal mi sice kontakt na kancelář, ale protože jsem měla dojem, že jde „jen o peníze“, mávla jsem nad tím rukou – a o těch 60 tisíc jsem nakonec opravdu přišla.
Později jsem však pochopila, že o peníze skutečně jde – především o moje vlastní, nikoliv o finance Ing. Pechánka. Tuto lekci jsem si naplno uvědomila až při vyúčtování VZP za rok 2020, kdy se objevila vratka ve výši téměř 200 tisíc. Pro naši praxi to byla likvidační částka, přičemž VZP je u nás až druhou největší pojišťovnou.
Od naší největší zdravotní pojišťovny jsem naštěstí vratku neobdržela díky Kompenzační vyhlášce. Ta mi poskytla druhou šanci – nejenže mě zachránila před finanční katastrofou, ale zároveň mi dala čas, abych si udělala jasno v této problematice a naučila se pracovat s PURObotem. Právě tehdy jsem si vzpomněla na Brno a na Info pro lékaře…
Co Vás na PURObotu zaujalo a rozhodlo pořídit si placenou verzi?
Tuším, že to bylo v únoru 2021, kdy jsem poprvé kontaktovala Info pro lékaře a zažádala o DEMO verzi. Po nahrání všech potřebných dat jsem na konci měsíce viděla, jaká katastrofa by mohla nastat, pokud bych nic neudělala. Ten pohled mě přesvědčil – už v březnu jsem si pořídila placenou verzi a začala intenzivně komunikovat s panem Martínkem, který měl svatou trpělivost a postupně mě naučil s PURObotem pracovat.
Vyznala jste se v ročním vyúčtování pojišťoven před navázáním spolupráce s Info pro lékaře? A jak se po zavedení PURObota změnil váš přístup k ročnímu vyúčtování?
Ne, nevyznala. Jediné, co mě zajímalo, bylo „+“ před částkou na jeho konci. Pokud se tam objevilo „-“, byl to problém.
Po zavedení PURObota sice nemohu říct, že vyúčtování rozumím na 100 %, ale už se v něm dokážu částečně orientovat. Velkou oporou a trpělivou rádkyní mi je Mgr. Bianka Janiga Tóthová – zlatý člověk, díky kterému se v tom všem lépe vyznám.
Jak PURObot pomáhá s předvídáním finančních výsledků a plánováním na základě dat o vyúčtování?
Velmi mi pomohl, protože si nyní dokážu pohlídat mimořádně nákladné pacienty. Každý měsíc si vytvářím statistiky, přiřazuji k rodným číslům jména a podle toho s nimi dále pracuji. I když u některých limitovaných rodných čísel překročím stanovené PURO, finančně mě to už nelikviduje.
Jaké jsou hlavní funkce, které v PURObotu využíváte? Popřípadě – kolik času vám ušetří, který pak můžete věnovat pacientům
Nejvíce využívám:
- propočty rodných čísel podle barevných diagnóz
- sledování kandidátů na mimořádně nákladné pojištěnce
Díky tomu mám nad vykázanými výkony lepší kontrolu a mohu efektivněji plánovat.
Využíváte pravidelně kontakt s vaším account manažerem? Jaké téma nebo okruh vám pomohl lépe pochopit nebo rozkrýt?
S paní Tóthovou se spojuji cíleně tehdy, když potřebuji něco důležitého vysvětlit nebo pochopit. Není to pravidelně, protože vím, že má na starosti mnoho dalších věcí. Ale když potřebuji pomoc, vždy se na ni mohu spolehnout.
Někteří z našich potenciálních klientů mají obavy, že když začnou používat PURObota, pojišťovna zaznamená změnu v jejich vykazování, což by mohlo ovlivnit jejich smlouvy. Jaká je vaše zkušenost v této oblasti
PURObota používám od února 2021 a nemyslím si, že by došlo ke změně ve způsobu vykazování – výkony vykazuji stále stejně. Rozdíl je v tom, že si nyní mnohem pečlivěji hlídám bonifikované diagnózy a průměrné náklady na pacienty.
Co se týče „červených diagnóz“, tam není třeba nic hlídat – stačí je mít, protože vím, že budou proplaceny v plné výši za práci, kterou jsem skutečně odvedla.
Máte nějaké návrhy na zlepšení nebo funkce, které byste v PURObotu uvítala?
Momentálně ne, dva mé návrhy už byly zapracovány – děkuji!
Doporučila byste PURObot i dalším fyzioterapeutům? Pokud ano, proč?
Rozhodně ano – a už jsem jej několika kolegům doporučila. Proč? Protože je prostě boží… Na to ani nejde odpovědět jinak.
Díky PURObotu už nemusím řešit existenční problémy. A protože mám pod sebou šest lidí s rodinami, je to pro mě obrovský závazek. Díky PURObotu také zbytečně nedotuji zdravotní pojišťovny – a to je pro naši praxi klíčové.
Děkuji za váš čas a rozhovor a přeji vám, ať se vám i nadále daří.