
Příběh rehabilitační a ošetřovatelské péče MUDr. Svobody.
V jakých odbornostech poskytujete péči, je Vaše zařízení v něčem zvláštní?
Jsme rodinná společnost s moderními ordinacemi, vstřícným a individuálním přístupem.
Již v roce 1993 jsme otevřeli v oblasti Železných hor ordinaci lékaře MUDr. Radoslava Svobody, kde poskytujeme plnou péči v rámci oboru praktického lékařství pro dospělé.
Portfolio našich poskytovaných služeb je pestré. Provozujeme nejen všeobecné praktické lékařství, ale také fyzioterapii a rehabilitace, domácí ošetřovatelskou péči, vnitřní lékařství, kardiologii a pracovně lékařské služby. Jsme akreditovaným pracovištěm pro vzdělávání lékařů ve specializaci všeobecné praktické lékařství. V současné době jsme otevřeli nové prostory v Heřmanově Městci, ve kterých postupně využijeme všechny uvedené odbornosti pro stávající i budoucí klienty.
Jste poskytovateli služeb v oblasti domácí péče. Můžete nám tuto oblast představit více? V jakých místech působíte? Kolik máte pacientů a máte případné volné kapacity?
Domácí péče je zaměřena na udržení a podporu zdraví nebo navrácení zdraví, rozvoj soběstačnosti v sebeobslužných činnostech, zmírnění bolesti u nevyléčitelně nemocných či zajištění klidného stáří.
Poskytujeme našim klientům široké spektrum služeb od sledování celkového zdravotního stavu a fyziologických funkcí až po podávání enterální výživy, infuzní terapie atd. Staráme se například o imobilní či inkontinentní pacienty, pomáháme také s léčbou bolesti.
Působíme v oblasti Želených hor od Heřmanova Městce, přes Seč, Třemošnici až k Ronovu n. Doubravou. Naši péči poskytujeme v průběhu roku cca 700-800 klientům.
Je náročné skloubit péči o pacienty a zároveň si hlídat ekonomiku?
Ano, je to složité především v odbornostech, kde až na začátku dalšího roku zjistíme, zda nám vykázanou a odvedenou péči pojišťovny plně proplatí nebo nám bude hrozit například nějaká srážka, která může být i velmi významná, například až 10% ročního příjmu.
Podmínky pro úhradu vykázané péče se neustále mění. Bylo vám od vašeho začátku vše srozumitelné a zvládali jste sledovat změny v legislativě až k aktuální úhradové vyhlášce?
Ano, podmínky se průběžně mění a vzoreček, podle kterého se vše vypočítává chápe jen malá skupina vybraných jedinců napříč republikou. Bohužel o onen propočet ekonomicky běží především a je dobré si vše průběžně hlídat. Nepochybujeme o tom, že poskytujeme kvalitní péči klientům, ale tento aspekt se ukázal do určité míry nad naše síly. Snažili jsme si dělat průběžně všelijaké statistiky, ale vždycky jakoby chybělo něco do oné pomyslné skládačky.
Co Vás na PURObotu zaujalo a rozhodlo pořídit si tuto službu?
Jednoznačně už jeho existence. Tím myslím to, že my nemusíme s nadsázkou pořádat „matematickou olympiádu“, ale průběžně vkládáme podklady, které PURObot zpracuje a my se tak dozvídáme ekonomickou realitu už v průběhu roku a nejsme tak odkázáni jen na výsledné vyúčtování pojišťovny.
Jak dobře jste se orientovali v ročním vyúčtování od pojišťoven před navázáním spolupráce s Info pro lékaře? Pomohla Vám spolupráce s Info pro lékaře i v této oblasti?
Základní principy a orientaci jsme měli. Nicméně nyní máme partnera, se kterým můžeme vše konzultovat, což je velký benefit.
Jak PURObot pomáhá s předvídáním finančních výsledků a plánováním na základě dat o vyúčtování? Pomohl vám?
Jak jsem již výše zmínil, PURObot se vlastně stal v tomto velmi důležitým nástrojem, který nám ukazuje, jak si průběžně stojíme. Z přehledů můžeme mnohdy i odvodit, že jsme například opomenuli něco vykázat a výrazně snižuje nejistotu ohledně každoročního vyúčtování. Přitom kolikrát může být rozdíl mezi výraznou regulací a solidním výsledkem velmi malý, v řádu administrativní chyby. Ty si věřím již nyní umíme pohlídat.
Někteří z našich potenciálních klientů mají obavy, že když začnou používat PURObota, pojišťovna zaznamená změnu v jejich vykazování a to by mohlo ovlivnit jejich smlouvy. Jaká je vaše zkušenost v této oblasti
U nás se žádná obrovská změna neodehrála. Ano, loni při prvním vyúčtování jsme dohnali zavčasu některé drobné chyby ve vykazování. Pracovník pojišťovny sice vyjádřil mírné překvapení, ale byla to lehce obhajitelná korekce, která ovšem pomohla zachránit významné množství prostředků.
Máte nějaké návrhy na zlepšení nebo funkce, které byste v PURObotu uvítal?
Aktuálně mě nic nenapadá.
Doporučili byste PURObot i dalším lékařům? Pokud ano, proč?
Ano, jednoznačně ano, zvláště pak v domácí péči a dalších odbornostech, kde je roční zúčtování klíčovým ekonomickým momentem. Bohužel nefungujeme v systému, kde by byla odvedená péče automaticky proplacená a vstupují do tohoto schématu další prvky, například právě „úhradový vzoreček“, což je velmi náročné korigovat a hlídat. Za poměrně velmi přístupný peníz dostane poskytovatel zdravotních služeb nástroj, který mu vše, při poctivém plnění daty, pohlídá.
Děkuji za váš čas a rozhovor a přeji vám, ať se vám i nadále daří.