Close

Semináře Úhradová vyhláška 2026 s ex-zaměstnanci VZP, OZP a ZPMV. Počet míst je omezen. Registrace

Víme, jak vám ušetřit čas a peníze
Close

Semináře Úhradová vyhláška 2026 s ex-zaměstnanci VZP, OZP a ZPMV. Počet míst je omezen. Registrace

Jak se připravit na otevření nové ambulance

Témata v článku

Vstup do vlastní soukromé praxe je pro mnoho lékařů velkým snem i výzvou zároveň. O tom, co všechno je třeba udělat před otevřením nové ambulance, hovořila ve webináři Bianka Janiga se svou hostkou Martinou Říhovou. Ta má více než 25 let zkušeností z oblasti zdravotních pojišťoven, konkrétně z Oddělení smluvní politiky a úhrad v OZP.

Pokud video nevidíte, můžete ho zhlédnout na YouTube.
  • První krok: rozhodnutí o formě praxe

    Prvním a zcela zásadním krokem rozhodnout se, zda chcete založit zcela novou ordinaci, nebo zda raději odkoupíte již existující praxi.

    • Pokud ordinaci převezmete od jiného lékaře, můžete navázat na jeho dosavadní smlouvy, pacienty i zavedený provoz.
    • Pokud zakládáte ordinaci zcela novou, čeká vás složitější cesta, protože musíte projít všemi administrativními kroky od začátku.

    Administrativa a oprávnění

    Pro otevření nové ambulance je nutné vyřídit oprávnění k poskytování zdravotních služeb.

    • V Praze se žádost podává na magistrátu, v ostatních regionech na krajském úřadě.
    • Lékař musí doložit řadu dokumentů – např. hygienická povolení, doklady o odborné způsobilosti, potvrzení o prostorách a jejich vybavení, a také povolení k provozování lékařské praxe.
    • Dokumentace je obsáhlá, proto je důležité si předem ověřit, jaké konkrétní podklady vyžaduje příslušný úřad.

    „Je lepší si požadavky zjistit přímo na magistrátu nebo krajském úřadě, protože každý případ se může trochu lišit.,“ 

    Spolupráce se zdravotními pojišťovnami

    Dalším zásadním krokem je vyjednávání smluv se zdravotními pojišťovnami. Bez uzavřených smluv není možné poskytovat zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění.

    • Tento proces bývá časově náročný a vyžaduje velkou trpělivost.
    • Pojišťovna vyhodnocuje, jestli je v regionu nutné navýšit kapacitu smluvních zařízení.
    • Proto je důležité argumentovat, proč je otevření nové ambulance ve spádové oblasti přínosem – například z důvodu nedostupnosti péče, kapacitních problémů nebo odchodu jiného lékaře do důchodu.

    Nová nebo existující právní forma

    Lékař se také musí rozhodnout, zda bude praxi provozovat jako fyzická osoba (OSVČ), nebo prostřednictvím právnické osoby (například s.r.o.).

    • U fyzické osoby je administrativa oproti právnické osoby jednodušší. 

    Hygienické a technické požadavky

    K otevření ordinace je potřeba také zajistit vhodné prostory. Ty musí vyhovovat hygienickým i technickým normám. 

    Praktické rady na závěr

    Otevření nové ordinace je administrativně i organizačně náročný proces. Proto je dobré mít na paměti několik doporučení:

    • Počítat s tím, že vyřízení všech dokumentů a povolení trvá několik měsíců.
    • Včas oslovit pojišťovny a zjistit, zda budou ochotny uzavřít smlouvu.
    • Je důležité být dobře připraven na kontrolu hygieny a mít v pořádku veškerou potřebnou dokumentaci.
    • Dobře zvážit, zda je výhodnější převzít stávající ordinaci, nebo budovat vše od začátku.

Využijte checklist pro otevření nové ambulance

Stáhněte si praktický checklist, který vám krok za krokem ukáže, co je potřeba vyřídit, abyste svou praxi mohli otevřít bez zbytečných překážek.

Stáhnout checklist

Seminář „Jak se připravit na otevření nové ambulance“ vám dá všechno, co potřebujete k zahájení vlastní praxe

50 minut nabitých praktickými informacemi – od prvních kroků až po jednání s pojišťovnami.
✅ Ověřené zkušenosti Martiny Říhové, která má 25 let praxe v oblasti úhrad a smluvní politiky.
✅ Přehledný návod krok za krokem, který vám ušetří čas, energii i starosti s úřady.
✅ A to vše za 1 000 Kč.

Martina Říhová
Autor článku

Přes 25 let jsem působila jako specialista na úhradovou politiku v OZP. Poskytovatelům vyhodnocuji průběžné zúčtování vykázaných zdravotních služeb a sestavuji odvolání proti ročnímu vyúčtování včetně analytického posouzení a návrhu řešení situace.

Čtěte také