Víme, jak vám ušetřit čas a peníze

Na co si dát pozor při uzavírání smlouvy o poskytování a úhradě hrazených zdravotních služeb se zdravotní pojišťovnou

Před uzavřením smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb se koná výběrové řízení na příslušném krajském úřadě – místní příslušnost krajského úřadu se řídí místem poskytování zdravotních služeb. Pro uzavření nové smlouvy se zdravotní pojišťovnou musí uchazeč projít následujícím procesem.

  • 1. Návrh k vyhlášení výběrového řízení

    Nejprve je nutné podat návrh na vyhlášení výběrového řízení příslušnému krajskému úřadu (pokud již není vyhlášeno výběrové řízení pro vámi požadovaný obor a území – je dobré si zkontrolovat úřední desku).

    Následně příslušný krajský úřad a v Praze Magistrát hlavního města Prahy vyhlásí výběrové řízení, které se se zpravidla koná dle potřeby 1-2x za měsíc. Výběrová řízení jsou zveřejněna na úřední desce krajského úřadu po dobu nejméně 30 pracovních dnů. U každého výběrového řízení je vždy uvedena konkrétní lhůta pro podání přihlášky.

    2. Přihláška do vyhlášeného výběrového řízení

    Dalším krokem je podání přihlášky do vyhlášeného výběrového řízení ve lhůtě uvedené na úřední desce pro konkrétní výběrové řízení. K přihlášce musí uchazeč přiložit záměr k poskytování zdravotních služeb se stručným popisem, jak hodlá zdravotní služby poskytovat a v jakém rozsahu (např. počtem personálu, velikostí úvazků atd.)

    Návrh/přihlášku lze zaslat poštou, odeslat datovou schránkou nebo podat osobně na podatelně krajského úřadu. Uchazeč, který podá přihlášku, obdrží pozvánku k výběrovému řízení. Uchazečem může být jak poskytovatel oprávněný poskytovat zdravotní péči v příslušném oboru, tak i fyzická nebo právnická osoba, která teprve hodlá poskytovat zdravotní služby a je schopna ve lhůtě stanovené ve vyhlášení výběrového řízení splnit předpoklady k poskytování zdravotních služeb v příslušném oboru zdravotní péče.

    3. Průběh jednání výběrové komise

    Jednání výběrové komise probíhá na krajském úřadě, její členové jsou zástupci KÚ, zástupce příslušné profesní organizace, zástupci příslušných pojišťoven a odborník pro daný druh zdravotní péče. Při posuzování přihlášek členové komise přihlížejí zejména k síti zdravotní pojišťovny v daném oboru a území, dobré pověsti uchazeče, praxi uchazeče v příslušném oboru nebo disciplinárním opatřením.

    4. Výsledek výběrového řízení

    Uchazeč následně písemně obdrží výsledek výběrového řízení, který bude rovněž zveřejněn na Úřední desce krajského úřadu. V případě doporučujícího stanoviska je příslušná pojišťovna oprávněna uzavřít s uchazečem smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb. Výsledek výběrového řízení však nezakládá povinnost zdravotní pojišťovny takovou smlouvu s uchazečem uzavřít. Zdravotní pojišťovna je oprávněna uzavřít smlouvu s uchazečem pouze tehdy, bylo-li uzavření takové smlouvy ve výběrovém řízení doporučeno.

    Nebylo-li uzavření smlouvy s uchazečem ve výběrovém řízení doporučeno, může uchazeč podat návrh na vyhlášení nového výběrového řízení ve stejném oboru a území znovu, a to až po uplynutí 3 měsíců ode dne zveřejnění výsledku takového výběrového řízení.

    5. Oslovení jednotlivých zdravotních pojišťoven

    Po absolvování výběrového řízení začíná samostatné oslovování pojišťoven. Na každou pojišťovnu je nutné odeslat samostatnou žádost o uzavření smlouvy spolu s povinnými přílohami (Rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb, doklady o vzdělání lékařů, doklady o přístrojovém vybavení, pojištění odpovědnosti apod.)

    Jako první doporučujeme oslovit pojišťovnu VZP, která má na trhu zvláštní postavení – je zřízena zákonem, vede zvláštní účet pro financování zdravotní péče a ostatní zdravotní pojišťovny mohou vyžadovat uzavřenou smlouvu s touto pojišťovnou.

  • Autorkou článku je Uljana Matuševská, která se specializuje na akreditace a zpracování dotací na rezidenční místa.

Mgr. Uljana Matuševská
Autor článku

Specializuji se na akreditace a zpracování dotací na rezidenční místa. Snažím se klientům dodávat full-servis a perfektní zákaznickou podporu.

Čtěte také